ایرانی‌ ها پیشتاز بودند

عکس | چند پنالتی ماندگار

حرکتی که کریستیانو رونالدو در دیدار برابر پرسپولیس انجام داد، ۱۱ سال پیش توسط یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به نوع دیگری انجام شده بود.
کد خبر: ۱۴۳۳۲۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، دیدار تیم‌های فوتبال النصر عربستان و پرسپولیس ایران در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه شب در شهر ریاض برگزار شد و دو تیم در پایان به تساوی بدون گل رسیدند.

این تساوی در شرایطی رقم خورد که در دقیقه دوم این دیدار داور چینی تکل سروش رفیعی روی پای کریستیانو رونالدو درون محوطه جریمه را پنالتی تشخیص داد، اما کاپیتان تیم ملی فوتبال پرتغال با حرکت به سمت داور و اشاره دست به او تاکید کرد پنالتی نبوده و بازیکن پرسپولیس خطایی انجام نداده است.



چند پنالتی ماندگار
رونالدو با اشاره دستش به داور تاکید کرد پنالتی صورت گرفته نگرفته است

این حرکت رونالدو مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی بسیاری قرار گرفته و از آن به عنوان حرکتی جوانمردان قابل تقدیر نام برده شده است. اگر رونالدو به داور اشتباهش را گوشزد نمی‌کرد، قطعا پنالتی برای النصر گرفته می‌شد و بهترین گلزن فوتبال ملی جهان این فرصت را داشت که تیمش را جلو بیندازد و تقابل دوباره‌ای در پنالتی زدن به بیرانوند داشته باشد تا پس از سه تقابل با گلر شماره یک تیم ملی ایران موفق به گلزنی شود. اما او صداقت را انتخاب کرد و درس دیگری به فوتبال داد.

اما آیا این رفتار فقط از سوی کریستیانو رونالدو سر زده است؟

۱۱ سال پیش و زمانی که تیم‌های النصر و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفتند، «سوکای» بازیکن تیم سپاهان از حرکت بازیکنان النصر در رعایت بازی جوانمردانه استفاده غیراخلاقی کرد و توپ پرتابی از سوی آن‌ها را به یک پنالتی تبدیل کرد تا تیمش در موقعیت رسیدن به گل قرار بگیرد.


چند پنالتی ماندگار
امید ابراهیمی بازیکن سابق تیم فوتبال سپاهان

اما امید ابراهیمی بازیکن آن زمان سپاهان و مسن‌ترین بازیکن فعلی تیم ملی فوتبال ایران این ضربه را به آرامی زد تا دروازه بان النصر آن را مهار کند. ابراهیمی از عمد توپ را به گل تبدیل نکرد تا پاسخ حرکت جوانمردانه النصری‌ها را بدهد.

در تیم‌های ملی هم چنین رفتاری را قبلا در دیدار ایران و دانمارک شاهد بودیم. دیداری که سال ۱۳۸۱ در تورنمنت چهارجانبه هنگ کنگ برگزار شد و در حالی که علیرضا نیکبخت واحدی تصور کرد داور سوت پایان نیمه اول را زده است، توپ را درون محوطه جریمه با دست برداشت و داور اعلام ضربه پنالتی کرد. این در حالی بود که او سوت تماشاگران را شنیده و مرتکب چنین اشتباهی شد.

«مورتن وخهورست» بازیکن تیم ملی دانمارک پس از مشورت با سرمربی این تیم ضربه پنالتی را به بیرون زد که این حرکت جوانمردانه دانمارکی‌ها با تشویق تماشاگران روبه‌رو و به عنوان یکی از حرکت‌های جوانمردانه سال انتخاب شد.



چند پنالتی ماندگار
صحنه‌ای از پنالتی ماندگار دیدار ایران و دانمارک

نمونه‌های چنین اقداماتی که بیشتر به خاطر پنالتی‌های اعلام شده بود، در فوتبال ملی و باشگاهی زیادی دیده شده است و هر بار گوشه‌هایی از زیبایی فوتبال را به نمایش می‌گذارد.

در لیگ برتر ایران امین متوسل زاده بازیکن فجرسپاسی شیراز هم زمانی که در موقعیت باز کردن دروازه حریف قرار داشت پس از آنکه متوجه مصدومیت یکی از بازیکنان حریف شد توپ را به بیرون زد و جایزه جوانمردانه سال را هم دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها